Göteborgs Hamns inspektionsfartyg elektrifierat

Efter att ha varit i tjänst dygnet runt som inspektionsfartyg i Göteborgs Hamn sedan 1979 blev det dags för M/S Hamnen att konverteras till eldrift. Utöver elektrifieringen så genomgick hon en renovering för livstidsförlängning, vilket också är i linje med hamnens hållbarhetsprofil – vi bevarar i stället för att köpa nytt. Med det förväntas fartyget kunna vara i hamnbolagets tjänst i många år till.

Ombyggnation ger mindre utsläpp än vid utbyte

Alternativet att helt byta ut M/S Hamnen var aldrig aktuellt, utan under 2019 började hamnen se på möjligheterna att bygga om det befintliga fartyget till eldrift. M/S Hamnen är i väldigt bra skick och det finns ingen annan båt som är bättre lämpad för uppdraget. Genom att bygga om i stället för att byta ut så reduceras utsläppen ytterligare då fartyget får fortsätta leva vidare. Genom åren har M/S Hamnen varit i aktiv drift cirka 1 200 timmar per år, vilket ger en förbrukning på cirka 25 000 liter diesel. Det innebär ungefär 67 ton koldioxidutsläpp per år, vilket är cirka 15% av de totala utsläppen som sker direkt i hamnens egen verksamhet.

M/S Hamnen - en föregångare

För Göteborgs Hamn är elektrifieringen av M/S Hamnen inte bara ett led i jakten på att nå hamnens klimatmål utan handlar också om trovärdighet. Göteborgs Hamn ställer höga krav på kunder, partners och intressenter i samverkan gällande klimatomställning och därför är det viktigt att föregå med gott exempel. Att bygga om för att förlänga livslängd på ett fartyg i M/S Hamnens storlek är ovanligt och därför har tillståndsprocessen varit utmanande, kostsam och tidskrävande. Trots detta är bolaget säker på att fartyg av denna typ väl lämpar sig för elektrifiering och att detta utgör framtidens teknologi. Genom att vara pionjärer i denna utveckling kan hamnen demonstrera att det är möjligt och därmed göra det enklare för andra som vill följa efter.

Göteborgs Hamns elektrifierade inspektionsfartyg M/S Hamnen
Göteborgs Hamns elektrifierade inspektionsfartyg M/S Hamnen.
Vad innebär elektrifieringen?

I maskinrummet väntade en totalomvandling då M/S Hamnens befintliga dieselmotor skulle bytas ut mot en helt ny elmotor med 250 kW effekt. Därtill skulle en fyra till fem ton tung batteribank på 520 kWh sättas in, som kan kompletteras med ytterligare batterikapacitet i framtiden. I undantagsfall kan särskilda utryckningar, oförutsedda händelser eller extrema väderförhållanden kräva ytterligare räckvidd, och därför installeras också en dieselhjälpmotor som drivs på HVO. Fartygets uppdrag är att vara tillgänglig i alla sammanhang 24/7 och därför behövs den flexibiliteten.

Målet är att köra på batteri 90% utav tiden. M/S Hamnens ordinarie kajplats i Majnabbehamnen kommer att utrustas med en 125 amperes laddare, vilket räcker för laddning mellan ordinarie uppdrag. M/S Hamnen har varit på Ö-varvet på Öckerö under året och arbetet med att konvertera fartyget till eldrift har gått enligt plan även om det är komplext att bygga om ett 40 år gammalt fartyg till eldrift. Utöver att elektrifieringen är bra för miljön så har renoveringen också inneburit en arbetsmiljöförbättring för personalen ombord.

Fakta om M/S Hamnen

Tidigare förbrukade M/S Hamnen 25 000 liter diesel, resulterande i 67 ton koldioxidutsläpp, motsvarande 15% av hamnbolagets totala utsläpp.

Längd: 20,3 m
Bredd: 5,7 m
Djupgående: 2,6 m
Marschfart: 8 knop
Driftstimmar/år: 1200
Ny elmotor: 250 kW
Räckvidd: 6-7 timmar på ecospeed
Investering: 19,8 miljoner kronor

-67 ton CO2-utsläpp

quick facts icon

En reducering motsvarande 15% av hamnbolagets totala utsläpp.

quick facts icon

-67 ton CO2-utsläpp

En reducering motsvarande 15% av hamnbolagets totala utsläpp.

0%

En reducering motsvarande 15% av hamnbolagets totala utsläpp.

0%

En reducering motsvarande 15% av hamnbolagets totala utsläpp.