Elanslutning av fartyg

Genom att elansluta fartyg vid kaj uppnås stora miljövinster. Koldioxidutsläppen minskar kraftigt och utsläppen av svaveldioxid och kväveoxid reduceras till ett minimum. Under ett tio-timmars hamnstopp kan dieseldriften från ett enda fartyg orsaka upp till 20 ton koldioxidutsläpp. Dessutom ger elanslutning från land en tystare hamnmiljö och en bättre arbetsmiljö ombord på fartyget. Vi har en lång erfarenhet av elanslutning och arbetar aktivt för att fler fartyg ska stänga av motorerna vid kaj och använda landström istället.

Vad är Onshore Power Supply (OPS)?

European Alternative Fuels Observatory definierar OPS på följande vis:

Online Power Supply gör att fartyg kan stänga av sina motorer medan de ligger vid kaj genom att kopplas in i en landströmkälla. Fartygets elförsörjning överförs från dieselmotorer till landströmförsörjningen utan avbrott i tjänsterna ombord och utsläppen till närmiljön elimineras. En OPS-installation kräver vanligtvis en byggnad eller ett skydd innehållande nödvändig teknisk utrustning som inkluderar ställverk, transformatorer och frekvensomvandlare som syftar till att anpassa de elektriska landegenskaperna till fartygets.

Erbjudande till rederier

När ett rederi tecknar avtal om elanslutning ansvarar vi för att tillhandahålla landanläggningen. Om det finns behov av en ny anläggning står vi för en del av investeringen.  

Det finns flera ekonomiska incitament för att elansluta sina fartyg i Göteborgs Hamn. Vi tar inte ut någon särskild taxa för elen – istället erhåller elanslutna fartyg högre poäng i de index som den miljörabatterade hamntaxan baseras på. Sedan några år tillbaka är dessutom skatten på landel kraftigt rabatterad i Sverige. Läs mer om våra miljörabatter i Hamntaxa 2024.

PROJEKT

Onshore Power Supply för tankfartyg

För att kunna elansluta tankfartyg som ligger vid kaj i Energihamnen har Göteborgs Hamn AB arbetat fram ett helt ny världsunikt koncept som gör det säkert, miljövänligt och samtidigt kostnadseffektivt.