Vägen till Göteborgs Hamn
Göteborg ligger i hjärtat av Skandinavien. Med E6 tar resan till eller från Oslo eller Köpenhamn endast 3–4 timmar. Riksväg 40 och E4 alternativt E20 tar dig till Stockholmsområdet på cirka 5–6 timmar. Vill du norrut, väljer du E45 via Karlstad.
När du besöker hamnen måste du passera Port Entry, en gemensam entré till samtliga torrlastterminaler i Göteborgs hamn (Stena Line undantaget). En samlad ID-kontroll underlättar för chaufförer, ger en tydlig väg in till hamnen och bidrar till bättre mottagande och ett effektivt trafikflöde. Läs mer om Port Entry här.
För att besöka hamnområdet måste du göra en besöksföranmälan. Bland våra e-tjänster hittar du länkar till systemet för besöksföranmälan samt ansökningsblankett för att få tillgång till systemet. Du hittar våra e-tjänster här.
Här finns både laddning och vätgasstation till din lastbil
På Cirkle K vid Vädermotet och vid Port Entry finns laddplatser med kapacitet på upp till 360 kW, vilket gör att du kan ladda snabbt och smidigt. Dessa platser är strategiskt placerade för att underlätta användningen av elektriska lastbilar som trafikerar hamnen.
Vätgastankstation för tung trafik
Intill port 6, entrén till Gothenburg RoRo Terminal, finns en vätgastankstation för tung trafik som uteslutande levererar grön vätgas. Stationen ligger i direkt anslutning till en av hamnens mest trafikerade gater, som också är en av de mest lastbilsintensiva platserna i Sverige.
Hamnens satsning på laddinfrastruktur och vätgas stödjer omställningen till mer hållbara transporter.
Här kan du ladda din lastbil och tanka vätgas
I kartan nedan ser du vart laddplatser och vätgastankstation finns i hamnområdet. Klicka på punkterna för mer infromation.
Har du ellastbil prioriteras du i containerterminalen
Från mars 2023 har ellastbilar prioriterad passage och hantering i containerterminalen. Med initiativet vill terminaloperatören APM Terminals gynna de som redan ställer om sina fordonsflottor och ge övriga åkerier ännu ett skäl att satsa på elektrifiering.
Ellastbilar ges företräde genom APM Terminals port 4 via ett reserverat körfält och får sedan prioriterad hantering på terminalområdet. Det ökar effektiviteten och gör planeringen enklare, vilket är extra viktigt givet elfordonens begränsade räckvidd.
Samverkan möjliggör energiomställningen
Över en miljon lastbilar hämtar eller lämnar gods i Göteborgs hamn varje år. I initiativet Transzero har Hamnen tillsammans med AB Volvo, Scania och Stena Line gjort en studie över lastbilarnas körmönster. En stor andel av lastbilarna ses som särskilt lågt hängande frukter för fossilfri omställning här och nu – och centralt för det är en publik station för laddning och vätgas mitt i hamnen.
Vädermotet är navet för att underlätta omställningen från fossilt till el och alternativa drivmedel för tung trafik. Här finns sex publika laddplatser för eldrivna lastbilar, var och en med en kapacitet på upp till 360 kW. Med flera laddplatser på samma ställe ökar kapaciteten samtidigt som väntetider blir kortare.
Utöver fossilfria drivmedel är Circle K Vädermotet en fullservicestation med ett brett utbud av mat och dryck, samt dusch och toalett. Dessutom erbjuds inhägnad och kameraövervakad säkerhetsparkering för cirka 40 lastbilar. Där kan åkare som behöver vila någon timme eller över natt stanna tryggt – en möjlighet som det är stor efterfrågan på.