IMO:s nettonollbeslut: ”Ett välkommet steg – men ambitionen behöver höjas”

Vi pratade med Edvard Molitor, chef för International Public Affairs & Sustainability på Göteborgs Hamn AB och ordförande för IAPH:s Climate and Energy Committee, för att höra hans reflektioner om beslutet och vad det innebär för branschen – och för hamnarna.
IMO har nu antagit en ny inriktning för att minska sjöfartens utsläpp. Hur ser du på beslutet?
– Vi välkomnar att ett beslut har fattats. Det är en bedrift i sig att kunna ta ett sådant steg framåt i en tid då det är svårt att nå global enighet. Samtidigt hade vi hoppats på en högre ambitionsnivå. Strategin ligger inte helt i linje med 1,5-gradersmålet, och tidslinjen kunde ha varit tydligare och mer kraftfull.
Vad har IMO konkret kommit överens om?
– Det senaste beslutet inkluderar införandet av en teknisk standard och ett marknadsbaserat styrmedel. Syftet är att minska utsläppen genom att sänka växthusgasintensiteten i marina bränslen och införa ekonomiska incitament och sanktioner. Detaljarbetet pågår fortfarande, men planen är att färdigställa och formellt anta hela regelverket 2025, med ikraftträdande 2027.
Hur påverkar det här arbetet i Göteborgs Hamn?
– Det bekräftar att vi är på rätt väg med de initiativ vi redan arbetar med – som landel, infrastruktur för alternativa bränslen och samarbeten kring gröna sjöfartskorridorer. Samtidigt visar det hur viktigt det är att hamnar fortsätter ligga före regleringen. Många privata aktörer och hamnar rör sig snabbare än det globala regelverket, vilket innebär att vi måste fortsätta gå före och visa vägen.
Du är också ordförande för IAPH:s klimatkommitté. Hur ser det internationella hamnsamarbetet på IMO:s beslut?
– Det finns ett brett stöd för den riktning som nu tagits, men också en tydlig uppfattning om att det inte räcker. IAPH och andra organisationer som Global Maritime Forum har lyft att det är positivt med ett ramverk – men att ambitionen måste höjas. Vi behöver regler som minskar kostnadsgapet mellan konventionella bränslen och de som är låg- eller nollutsläpp. Utan det går utvecklingen inte så snabbt som klimatvetenskapen kräver.

Vad händer härnäst?
– IMO fortsätter nu det tekniska arbetet med att definiera detaljerna i både bränslestandarden och det marknadsbaserade styrmedlet. Det blir helt avgörande. Under tiden fortsätter vi vara proaktiva här i Göteborg. Den gröna omställningen i sjöfarten har redan börjat – och vårt uppdrag är att möjliggöra den, oavsett hur snabbt regelverken utvecklas.