Tåget för att nå hela världen – så optimerar Mio och Swedish Match sina globala flöden

Publicerad: 2025-04-10
För svenska varuägare som skickar eller tar emot stora volymer gods är järnvägen via Göteborgs Hamn inte bara ett hållbart val – det är en logisk och affärskritisk länk i logistikkedjan. Det vet både möbelkedjan Mio och tändstickstillverkaren Swedish Match, som använder terminalen i Falköping som en viktig nod för att säkra leveransprecision, reducera ledtider och hålla kostnaderna i schack.

Flexibilitet i praktiken – när godset styr tempot

För Mio handlar det om att kunna flytta varor från Asien till lager i Tibro med hög precision utan att godset fastnar i trafik eller mellanlagras på fel plats.

- Falköping ligger nära Tibro. Det gör att vi snabbt kan ta hit en container när vi behöver ha den, vilket ger en helt annan flexibilitet jämfört med att ha våra containrar på lastbilar nere i Göteborg. Jag tycker det är väldigt viktigt att vi kan bestämma dagen innan vilken container vi vill ha och att den levereras hit tidigt morgonen därpå, säger Sven Wilkens, Logistikspecialist, Mio.

Mios upplägg bygger på en tät kontakt med Schenker och Skaraborg Logistics Center, där dagliga tågleveranser från Göteborg lastas om och går vidare till de lager som behöver fyllas – i rätt ordning och i rätt tid.

Förutsägbarhet på riktigt

"Hittills har ingen ringt tillbaka och sagt att det inte har funkat, så pålitligheten är otroligt bra." - Kristher Svensson, Swedish Match

För Swedish Match är det tydligt: pålitlighet är en nyckelfaktor när volymerna är stora och produktionen rullar dygnet runt. Med 330 miljoner tändsticksaskar per år krävs ett logistiskt maskineri som fungerar.

- Vi använder tågtransporter för ungefär hälften av våra utlastningar, vilket innebär cirka 275 TEU:s årligen”, säger Kristher Svensson, Logistics & Procurement Manager, Swedish Match

Bokningar görs veckor i förväg, containern hämtas som planerat och tåget avgår från Falköping mot ett väntande fartyg i Göteborgs Hamn.

"Hittills har ingen ringt tillbaka och sagt att det inte har funkat, så pålitligheten är otroligt bra."

Smart logistik börjar långt före lastbryggan

Både Mio och Swedish Match arbetar aktivt med att optimera varje steg i kedjan – från fyllnadsgrad i containrar till val av transportpartner. De lyfter också fram det strategiska värdet av närheten till Falköping och möjligheten att koppla på globala flöden direkt från Göteborgs Hamn.

"Vi jobbar väldigt mycket med fyllnadsgrad. Vi vill inte frakta luft och jobbar stenhårt med våra leverantörer kring våra förpackningar och med våra speditörer så att varje container fylls till max" – Sven Wilkens, Mio

"Vi lastar en hel del produkter på trailers som sedan når kunder i bland annat Portugal och på Irland via fartyg från Göteborgs Hamn" – Kristher Svensson, Swedish Match

Båda företagen lyfter också fram den goda dialogen med Göteborgs Hamn som en viktig del i helheten – inte bara när det gäller effektivitet, utan även för förståelsen kring deras affär och behov.

Falköping + Göteborg = Kontroll, skalbarhet och global räckvidd

För både Mio och Swedish Match är järnvägen via Falköping och Göteborgs Hamn mer än en transportlösning – det är en strategisk tillgång. När tåget rullar i tid och godset når rätt fartyg utan omvägar, stärker det hela verksamheten.

Det är helt enkelt så framtidens logistik byggs: genom tillgång till robust infrastruktur, förutsägbara flöden och logistikpartner som förstår affären.

Railport Scandinavia

Vi kopplar ihop hela Sverige med hela världen

Med järnvägsterminaler i hela Sverige och Nordens största globala linjeutbud till sjöss knyter vi ihop hela Sverige med världens marknader. Upptäck hur enkelt det är att nå ut globalt med Railport Scandinavia på hemsidan.