Leverantör till Göteborgs Hamn AB
Att arbeta affärsmässigt i alla led av inköpsprocessen är en självklarhet för oss. Vi gör det bland annat genom att nyttja kompetensen och konkurrensen på leverantörsmarknaden. Göteborgs Hamn ABs grundvärderingar är Samverkan, Hållbarhet, Innovation och Pålitlighet. Det vill vi ska prägla även relationen mellan Göteborgs Hamn AB och dig som leverantör, det ska kännas tryggt att samarbeta med oss.
Göteborgs Hamn AB:s olika avdelningar har dagligen kontakt med många leverantörer. På ett år köper vi entreprenader, tjänster och varor för ca 1 miljard kr, varav den största delen är tjänster och entreprenader. Det upphandlas för ännu större belopp inom hela hamnen, våra terminaloperatörer gör också en hel del upphandlingar inom ovanstående områden. Vilka våra terminaler är kan du läsa mer om under rubriken Terminaler & tjänster. Vill du bli leverantör till en terminaloperatör ska du vända dig direkt till terminaloperatören.
Vi har många leverantörer men letar kontinuerligt efter nya som kan hjälpa oss bidra till ett ännu starkare godsnav. Tillsammans med er kan vi på ett hållbart sätt växa för att förbättra vår konkurrenskraft med hjälp av smarta, innovativa lösningar.
Du blir leverantör till oss genom att lämna anbud i våra upphandlingar. Som kommunalt bolag med hamnverksamhet följer vi Lagen om upphandling inom försörjningssektorerna (LUF).
Upphandling
Du hittar pågående upphandlingar på marknadsplatsen för Göteborgs Stads Inköp och upphandlingsförvaltning. Länk till marknadsplatsen för Göteborgs Stad - Inköp och upphandlingsförvaltning. Följ länken och sök på Göteborgs Hamn AB. Här kan du ta del av förfrågningsunderlag och bilagor.
Hållbarhet vid upphandling
Miljökrav är del av bolagets grundkrav vid upphandling. I projekt större, över 50 miljoner, ska Göteborgs Hamn AB också göra klimatkalkyler för att öka medvetenheten om vilken påverkan projektet har på klimatet men också för att kunna se hur man kan minska klimatutsläppen. Skandiaporten är ett föregångsprojekt där man gjort klimatkalkyler före och under tiden för projektering och kunnat visa på minskning av utsläppen bland annat genom förändringar i materialinköpen.
En del i Göteborgs Stads arbete med hållbarhet handlar om att ställa krav på social hänsyn i stadens tjänsteupphandlingar, när det är möjligt. Göteborgs Stad har tagit fram en modell för social hänsyn i upphandlingar som ska främja sysselsättningsmöjligheter för personer som står långt ifrån arbetsmarknaden, stimulera social integration, lika möjligheter och sociala rättigheter. Göteborgs Hamn AB har utvecklat detta arbete under de senaste tio åren och sociala krav ställdes vid flera större upphandlingar under 2022. Vår ambition är att ständigt förbättra och utveckla de metoder och modeller som används för att ställa sociala krav vid upphandling och vi kommer även i kommande upphandlingar hålla fortsatt fokus på denna viktiga fråga.
Hit skickar du ditt anbud
Det framgår av förfrågningsunderlaget när och på vilket sätt du ska lämna in ditt anbud. Klart vanligast är dock att anbudet ska lämnas digitalt via ett elektroniskt upphandlingsverktyg som heter Tendsign. Mer information om hur det går till framgår i förfrågningsunderlaget. För tillgång till systemet krävs en inloggning. Användarnamn och lösenord erhålls genom att göra en enkel registrering på www.tendsign.com. Det är kostnadsfritt för leverantörer att använda systemet och att lämna anbudsansökan och anbud. Var uppmärksam på vilken som är sista dag att lämna ansökan eller anbud.
OBS! För sent inkomna anbud kan ej beaktas. Välkommen med ditt anbud!
Har du redan ramavtal med Göteborgs Stad?
Då kan du bli leverantör även till oss eftersom vi, som en del av Göteborgs Stad, använder stadens ramavtal i den mån de är applicerbara på vår verksamhet.
Har ni frågor gällande fakturering?
+46 31 368 75 00
invoices@portgot.seHar ni frågor gällande avtal?
+46 31 368 75 00
inkop@portgot.seBetalningsvillkor
Betalning sker trettio (30) dagar netto efter godkänd leverans (eller annan överenskommelse) samt korrekt utställd och mottagen faktura. Observera att det är det datum som e-fakturan skickas från er som räknas som fakturans ankomstdag till oss. Betalning sker enligt ovan från det datumet och alltså inget annat (oavsett vad för datum som fylls i som förfallodatum i webbportalen).
Betalningspåminnelse
Eventuella betalningspåminnelser kan inte skickas som elektronisk faktura utan de ska skickas till Göteborgs Hamn AB antingen via e-post till: invoices@portgot.se eller fysiskt via posten till adressen:
Göteborgs Hamn AB
Attn. Invoices
403 38 Göteborg
I sammanhanget vill vi påminna om att vi inte accepterar några tillkommande avgifter såsom exempelvis för fakturering eller påminnelser. Ej heller dröjsmålsränta under 200 kr.