Säkrar Sveriges näringslivs access till hela världen
Göteborgs hamn är den enda hamnen i Sverige som kan ta emot världens största fartyg. Men i dagsläget kan de inte anlöpa Sverige fullastade. För att lösa problemet, och därmed säkerställa bra förutsättningar för svensk handel, krävs en omfattande fördjupning av farleden. Projektet heter Skandiaporten och drivs av Sjöfartsverket tillsammans med Göteborgs hamn. Sjöfartsverkets ansvarar för åtgärder i farleden och Göteborgs Hamn AB för åtgärder i Skandiahamnen.
Projektet i praktiken
Området som behöver fördjupas är nästan fem kilometer långt och muddringsbehovet är 11 miljoner kubikmeter. Det ska öka maxdjupet för fartygets djupgående från dagens 13,5 till 16,5-17,5 meter. Utöver fördjupningen behöver vändytan utanför containerterminalen breddas. Kaj och terminalytor behöver också förstärkas när hamnbassängen fördjupas med upp till 7 meter för att kunna hantera två större fartyg samtidigt.
Beräknat djupgående vid full last
Här får du en bild av vilket djup olika lastvolymer kräver. Idag är maxdjupet för fartygen i Göteborgs hamn 13,5 meter. Med andra ord finns det ett stort behov av att göra farleden djupare. Räknat i TEU, alltså 20-fotscontainrar.
83%
83% av Sveriges utrikeshandel fraktas med sjöfart och Göteborgs hamn är den enda svenska hamnen som kan ta emot världens största oceangående fartyg.
83%
83% av Sveriges utrikeshandel fraktas med sjöfart och Göteborgs hamn är den enda svenska hamnen som kan ta emot världens största oceangående fartyg.
0%
83% av Sveriges utrikeshandel fraktas med sjöfart och Göteborgs hamn är den enda svenska hamnen som kan ta emot världens största oceangående fartyg.
0%
83% av Sveriges utrikeshandel fraktas med sjöfart och Göteborgs hamn är den enda svenska hamnen som kan ta emot världens största oceangående fartyg.
Då händer det
Eftersom dagens förutsättningar hindrar fartyg att komma till Sverige behöver det här ske så fort som möjligt. Det gemensamma arbetet inleddes 2019. Göteborgs Hamn AB byggstartade kajförstärknings arbetet i februari 2024 och Sjöfartsverket planerar att påbörja muddringsarbeten hösten 2026.
Hela projektet planeras vara klart kring årsskiftet 2027/2028.
Jan Andersson
Projektledare Skandiaporten
+46 31 368 75 27
jan.andersson@portgot.seElin Dörrheide
Biträdande Projektledare Skandiaporten
+46 31 368 75 87
elin.dorrheide@portgot.seCecilia Lööf
Head of Marketing & Communications
+46 739 503 297
cecilia.loof@portgot.seJenny Röström
Projektledare Skandiaporten, Sjöfartsverket
+46 70 724 57 76
jenny.rostrom@sjofartsverket.seStefan Lang
Kommunikatör, Sjöfartsverket