Förtydligande riktlinjer vid bunkring till kaj i Energihamnen

Anmälan om bunkring till kaj ska göras i Bunkerappen, ett digitalt verktyg för kajbokning och bunkringsanmälan, ska användas av samtliga bunkeroperatörer och dess fartyg. I denna ska samtliga bunkerfartyg anmäla bunkringar som utförs till kaj i Göteborgs hamnområde, anmälan till VTS om bunkringar till ankarplats kan göras i Bunkerappen.
Rapportering vid ankomst till Skarvik/Rya och Torshamnen

Alla bunkerfartyg rapporterar till hamnkontoret på ch12 (Skarvik/Rya) och ch15/17 i (Torshamnen) innan anlöp till Energihamnen.

I tillägg rapporteras det enligt rapporteringspunkter till VTS CH13. (gäller alla kajer i Göteborgs Hamn)

Rapportering vid avgång från Skarvik/Rya och Torshamnen
Alla bunkerfartyg rapporterar till hamnkontoret på VHF ch12 (Skarvik/Rya) och ch15/17 i Torshamnen innan avgång. I tillägg begärs vessel clearance till VTS VHF ch13 innan avgång från kaj. (gäller alla kajer i Göteborgs Hamn)

Rapportering innan bunkeroperation på ankar ruta. A, B, C sker på VHF ch13 till VTS.

Regler vid ankomst för bunkerfartyg

Bunkerfartyg kan gå till mottagande fartyg först efter att fartyget är fast förtöjt och landgången ligger. Om mottagande fartyg hanterar klass1-produkter gäller ytterligare restriktioner, se nedan.

Under tiden som mottagande fartyg förtöjer ska inte bunkerfartyg vänta i hamnbassängen utan bunkringen ska om möjligt planeras så att fartyget går in i hamnbassängen först när de får klartecken från Säkerhetssamordnare och mottagande fartyg. Bunkerfartyg får inte gå till när koppling/losskoppling sker på grund av risken för klämskador på kajvakt och/eller däckspersonal.

Pågår lastning/lossning och ett bunkerfartyg ska förtöja på utsidan ska mottagande fartyg värdera om de behöver stoppa operationen.

Säkerhetssamordnare har alltid rätt att stoppa en pågående operation vid ankomst av bunkerfartyg om det känns nödvändigt med hänsyn till väder, vind, och/eller storlek på bunkerfartyg i förhållande till mottagande fartyg.

För bunkring av fartyg till kaj 520 eller 521 se separata regler.

Bunkring mellan två fartyg är inte tillåtet vid vindstyrkor >20 m/s i medelvind.

Bunkeroperationer vid klass 1-hantering

Vid klass 1-hantering ska del 1 och 2 av SSSCL vara inskickad till hamnkontoret och påskriven av mottagande fartyg samt av terminalen (detta ansvarar terminalen alternativt fartygets agent för). Även del A-B och B2 av Bunkerchecklistan ska skickas till hamnkontoret när den är påskriven av både mottagande fartyg samt av bunkerbåten (detta ansvarar bunkerbåten alternativt fartygets agent för). När Säkerhetssamordnare får in korrekt ifylld Bunker checklista skickas ett godkännande tillsammans med EX certifikatet för aktuellt bunkerfartyg. Detta medför en extra kontroll att samtliga bunkeroperationer inom Göteborgs Hamn utförs av godkända bunkerfartyg. Checklistorna hittar du här.

När klass 1-produkt ska hanteras av mottagande fartyg får bunkerfartyg inte gå till innan lastarmar/slangar och VRU är kopplade (VRU gäller vid lastning). När lastarm/slang samt VRU är kopplade kan bunkerfartyget gå till efter klartecken från mottagande fartyg och Säkerhetssamordnare.

Bunkring får heller inte ske under provtagning, koppling/losskoppling av det mottagande fartyget enligt bunkerchecklistan. Om lastning/lossning är klar innan bunkerbåten har lämnat måste den lastarm eller slang som används för klass 1-produkt fortsatt vara kopplade till dess att bunkerbåten lämnat. Alternativt kan bunkeroperationen stoppas och inte återupptas igen förrän lastarmen/slangen är dränerad, frånkopplad och fartygets manifold är blindad. Om bunkringen är avslutad och bunkerbåten avser att lämna innan lastoperationen är avslutad, så måste lastoperationen rörande klass 1-produkt stoppas under tiden bunkerbåten avgår. Så fort bunkerbåten har lämnat kan lastoperationen återupptas.

Särskilda regler för LNG

Utgångspunkten är att det inte är någon skillnad mellan LNG bunkring och vanlig bunkring vid ankomst/avgång av bunkerfartyget. En LNG-bunkring har dock ytterligare krav som beskrivs i ”LNG Operating Regulations Including LNG Bunkering” som finns publicerad här.

LNG bunkring vid kaj ska anmälas 24h innan planerad bunkring och skickas via email till terminal samt till hamnkontoret.

1h innan bunkringen ska bunkerfartyget meddela hamnkontoret och terminalen om att LNG bunkring ska ske.

I övrigt är det regler inom safety zone och hazardous zone som är tillägg vad gäller LNG bunkring, se kortfattad beskrivning nedan:

  • ”Hazardous zone”: Cirka 3m radie från bunkermanifolder, detta anges i fartygets EX klassningsplan. Här får endast aktivitet direkt kopplad till LNG bunkringen ske.
  • ”Safety zone”: 25m radie från bunkermanifolder. Här får endast aktiviteter som är kopplade till lasthantering ske, så som koppling av lastarmar, krankörning för lyft av reducers, slang, etc. I övrigt får inga aktiviteter ske i Safety zon. Det är exempelvis inte tillåtet att hantera proviant inom Safety Zon. Det ska finnas en plan ombord på mottagande fartyg för simultana aktiviteter. Se LNG checklista samt SSSCL.
  • ”Security Zone”: Utökad säkerhetszon där vi som hamn samt fartyget ska kunna kontrollera pågående aktiviteter så som trafik, fartyg, personal och besökare.