Bolagets säkerhetsarbete
Säkerhet är en prioriterad fråga för oss. I hamnen hanteras gods för stora summor och hamnen har strategisk betydelse för samhället. Ett komplext tjänsteföretag som Göteborgs Hamn AB måste ha tillförlitliga och väl fungerande rutiner så att säkerhet beaktas, såväl internt som externt. Ett effektivt, verksamhetsanpassat och systematiskt säkerhetsarbete är också en förutsättning för att vi ska få bedriva internationell hamnverksamhet.
Göteborgs Hamn är skyddsobjektklassat
Göteborgs Hamn med alla terminaler är klassade som skyddsobjekt och omfattas av lagen om skydd för samhällsviktiga anläggningar och skyddslagen. De är även klassade som sjöfartsskyddsanläggningar. Sjöfartsskydd är ett samlat begrepp för de åtgärder som beslutats för att skydda sjöfarten mot olika former av yttre hot. Det innebär höga krav på säkerheten, till exempel tillträdeskontroller samt foto- och filmförbud.
Terminalerna ingår i EU:s hamnskyddslag som har tillkommit för att tillse att EU-kritiska hamnar ska kunna hållas öppna även i de högre skyddsnivåerna. Göteborgs Hamn omfattas också av säkerhetsskyddslagen om Sveriges säkerhet och Sveriges funktionalitet.
Tillgången till transocean direktsjöfart utgör en strategisk funktion för svenskt näringsliv. EU ser dessutom Göteborgs Hamn som ett viktigt godsnav ur nationell aspekt och inom det transeuropeiska transportnätet.
Genomgång av säkerhetsskyddet
Hamnen jobbar systematiskt med säkerhetsarbete och gör kontinuerliga genomgångar av säkerhetsskyddet. Under året har detta varit i fokus och till följd av Rysslands invasion av Ukraina gjordes ytterligare en genomgång av säkerhetsarbetet. Kriget i Ukraina har medfört en förändring i synen på säkerhetsarbete. En viss förhöjning har skett i valda delar och det har även gjorts en översyn och uppdatering av kontaktvägar. Dessutom har hamnen genomfört två hamnskyddsövningar och 38 skyddsövningar tillsammans med terminaloperatörer.
Farligt gods
När det gäller farligt gods är det viktigt att minimera risken för stöld, eller obehörigt förfarande i samband med landtransport.Hanteringen av farligt god regleras i de Europagemensamma regelverken ADR-S respektive RID-S.
Det finns skyddsbestämmelser även i IMDG-koden (International Maritime Dangerous Goods). Där anges att all landbaserad rederipersonal, all fartygsbaserad personal och all hamnpersonal som medverkar vid transport av farligt gods ska vara medveten om skyddsbestämmelserna för sådant gods, utöver de bestämmelser som anges i ISPS-koden.
Hamnar berörs genom att områden för mellanlagring samt uppställningsplatser för fordon ska vara ordentligt skyddade, väl belysta och så långt som möjligt inte vara tillgängliga för allmänheten. När farligt gods hämtas i hamnen får det endast överlämnas till transportörer vars identitet fastställts på lämpligt sätt.